2 nov. 2010

Bryan Ferry - Olympia

Discul numit dupa celebrul tablou al lui Édouard Manet exprima o maturitate artistica deosebita si este dominat de atmosfera de-alta data a vremurilor Roxy Music, chiar daca unele momente sunt surprinzatoare. Fara indoiala impresionanta lista a colaboratorilor acestui disc (ce ii include pe Dave Stewart din Eurythmics, Phil Manzanera si Andy Mackay din Roxy Music, Groove Armada, David Gilmour, Scissor Sisters, Nile Rodgers, Jonny Greenwood din Radiohead, Steve Nieve, Flea, si Brian Eno) confera o paleta destul de larga compozitiilor in sine. Per ansamblu, Bryan Ferry reuseste sa-si intre cat se poate de bine in atmosfera hiturilor sale vechi, Olympia fiind un comeback la radacini care ii va unge la suflet pe cei care au auzit vreodata de Roxy Music. Cei care se asteapta la ceva relationari cu muzica anului 2010 ar face bine sa ocoleasca aceasta aparitie. E un disc nitel prafuit, dar daca ai rabdarea sa il „stergi” de mai multe ori, poate deveni o bijuterie.
Asteptari: Cel de-al 13-lea album solo al fostului lider de la Roxy Music vine la opt ani dupa ultima creatie care a inclus piese originale (Frantic) si dupa trei ani de la discul in care a preluat numai piese de Bob Dylan, Dylanesque. Desi au fost cateva zvonuri care spuneau ca Roxy Music e pe punctul sa scoata ceva nou, deocamdata Bryan merge pe acelasi drum solo.

Rezultat: Discul numit dupa celebrul tablou al lui Édouard Manet exprima o maturitate artistica deosebita si este dominat de atmosfera de-alta data a vremurilor Roxy Music, chiar daca unele momente sunt surprinzatoare. Fara indoiala impresionanta lista a colaboratorilor acestui disc (ce ii include pe Dave Stewart din Eurythmics, Phil Manzanera si Andy Mackay din Roxy Music, Groove Armada, David Gilmour, Scissor Sisters, Nile Rodgers, Jonny Greenwood din Radiohead, Steve Nieve, Flea, si Brian Eno) confera o paleta destul de larga compozitiilor in sine. Ceea ce nu inseamna insa ca avem de-a face cu o auditie nemaipomenita, chiar daca pe plan componistic materialul acesta este unul cat se poate de solid.

Single-ul extras din disc si totodata piesa care deschide materialul , You can dance, reuseste sa dea o indicatie clara oricarui meloman asupra directiei in care evolueaza constructiile sonore pe Olympia. Aceasta este o intoarcere la radacinile Roxy Music, la pop – ul sofisticat si rafinat care razbatea odinioara din piese ca Love is the drug sau Jealous Guy. Chiar daca mi-as fi imaginat complet altfel o colaborare intre Scissor Sisters si Bryan Ferry piesa Heartache by numbers este una cat se poate de interesanta si surprinde intr-un mod placut orice ureche sensibila la pop-ul de calitate. O alta colaborare care reuseste sa fie mult mai interesanta este aceea cu cei de la Groove Armada pentru piesa Shameless. Unicul moment care nu reuseste deloc sa se integreze in peisajul albumului este piesa Ode to Olympia, compusa alaturi de Phil Manzanera, pe parcursul careia vocile background au darul de a fi cat se poate de enervante. Se prea poate ca melomanii mai tineri sa fie mirati de faptul ca pe acest disc exista o piesa numita No face, no name, no number. Care este o preluare, dar in nici un caz dupa Modern Talking ci din visteria celor de la The Traffic, piesa aparand in original in 1967. O alta preluare de aici este Song for the Siren dupa Tim Buckley iar Alphaville – inspirata dupa SF-ul omonim al lui Jean-Luc Godard – este o copie in „alb – negru” a oricarui hit disco. Per ansamblu, Bryan Ferry reuseste sa-si intre cat se poate de bine in atmosfera hiturilor sale vechi, Olympia fiind un comeback la radacini care ii va unge la suflet pe cei care au auzit vreodata de Roxy Music. Cei care se asteapta la ceva relationari cu muzica anului 2010 ar face bine sa ocoleasca aceasta aparitie. E un disc nitel prafuit, dar daca ai rabdarea sa il „stergi” de mai multe ori, poate deveni o bijiterie.

Recomandari: Pentru toi cei carora numele de Roxy Music nu le suna ca fiind un capitol dintr-o carte SF.

27 oct. 2010

Kings of Leon - Come around sundown

Pentru unii poate fi o usurare, pentru altii o dezamagire: nimic de aici nu e atat de slagaros ca Sex on Fire sau Use Somebody. Desi fata de precedentul material discografic Come Around Sundown e mult mai „plat”, per ansamblu nu poate fi incadrat la categoria plictisitor. Din pacate varietatea de stiluri abordata in Only By The Nighta fost inlocuita cu „directia U2”, astfel incat aceia care cauta cu tot dinadinsul „noutati” risca sa fie nitel dezamagiti. Chiar daca piesele se inscriu pe un drum batatorit de multi altii inainte, ascultarea acestui disc nu e o pierdere de vreme. Dincolo de micile nemultumiri vizavi de varietate, albumul acesta e totusi unul cat se poate de decent.
Asteptari: Atunci cand castigi patru premii Grammy si vinzi mai bine de sase milioane de exemplare dintr-un album, pasul urmator nu e tocmai confortabil. Albumul lor anterior Only By The Night a facut din Kings of Leon o trupa rock aflata pe buzele tuturor, drept urmare interesul pentru acest Come around sundown este unul cat se poate de maricel. Cel de-al 5-lea album din visteria americanilor cuprinde 13 piese.

Rezultat: Pentru unii poate fi o usurare, pentru altii o dezamagire: nimic de aici nu e atat de slagaros ca Sex on Fire sau Use Somebody. Desi fata de precedentul material discografic Come Around Sundown e mult mai „plat”, per ansamblu nu poate fi incadrat la categoria plictisitor. Din pacate varietatea de stiluri abordata in Only By The Nighta fost inlocuita cu „directia U2”, astfel incat aceia care cauta cu tot dinadinsul „noutati” risca sa fie nitel dezamagiti. Chiar daca piesele se inscriu pe un drum batatorit de multi altii inainte, ascultarea acestui disc nu e o pierdere de vreme. Dincolo de micile nemultumiri vizavi de varietate, albumul acesta e totusi unul cat se poate de decent.

Single-ul Radioactive nu e tocmai cea mai reprezentativa piesa de pe acest disc, avnd in vedere faptul ca o buna parte a acestuia este incadrabil in categoria midtempo. Una din surprizele albumului o constituie melodia numita Mary, care are un iz pregnant de slagar de undeva din anii 50 combinat cu ingredientele cunoscute ale baietilor. Daca tot am deschis subiectul momentelor neasteptate, nu an cum sa sar peste piesa Pony Up, un amestec delicios intre funk si stilul abordat in zilele bune de catre cei de la Talking Heads. Nu e neaparat un plus al albumului aceasta piesa, dar cu siguranta iese cumva din monotonie. Chiar daca nu agreez in mod deosebit country-ul, trebuie sa recunosc ca piesa Come down South are un vibe aparte si desi are o sumedenie de trimiteri catre stilul atat de popular in U.S. reuseste sa fie inclusa in capitolul “asa da”. Spuneam putintel mai sus ca o buna parte a pieselor incluse aici sunt oarecum monotone. Mai exact, au parte de aceeasi linie “a la U2” urmata cu sfintenie de echipajul al carei solist este Caleb. Un alt posibil minus ar fi acela ca piesele incluse aici sunt nitel “prea politicoase”. Fara indoiala aceasta constatare poate aduce o noua armata de fani, care gusta din plin rock-ul “mediu”. La plusuri raman melancolia emanata de compozitii si vocea distincta a lui Caleb. Desi mi-as fi dorit sa fie ceva mai abraziv, n-am cum sa nu remarc faptul ca acest disc reuseste sa impace intr-o anumita masura capra si varza. Baietii acestia au bucati serioase de rock cu cojones dar nu se dezic atunci cand trebuie nici de compozitiile mai slagaroase. 

Recomandari: Pentru cei care nu cauta cu tot dinadinsul rock-ul abraziv si pot aprecia melancolia emanata din melodii deloc extraordinare, dar decente.

26 oct. 2010

Steve Lukather - All’s Well That Ends Well

Cel de-al saselea album solo semnat Steve Lukather e un disc cat se poate de digerabil pentru amatorii de rock de tipul AOR (Album Oriented Rock), un stil extrem de iubit peste Ocean, dar care are destui adepti si pe la noi. Unul din atu-urile acestui disc este acela ca spre deosebire de precedentul, Steve Lukather ii lasa si pe ceilalti membri ai trupei „sa respire”, astfel incat sound-ul final este unul cat se poate de bogat. Categoric e un album introspectiv cu tonuri calde care poate fi devorat fara constraindicatii de amatorii de rock „adult”. Desigur, n-ar trebui sa uitam ca Steve Lukather a colaborat de-a lungul timpului la Beat it-ul lui Michael Jackon sau la Physical-ul semnat Olivia Newton-John. Ba chiar si cu Lionel Richie, George Benson sau chiar Van Halen. Ceea ce inseamna ca e „setat” pe rock-ul numit de unii comercial. Oricum l-am numi, Steve reuseste sa ramana „in carti” si cu acest disc, oferind o auditie cat se poate de placuta.
Asteptari: Fara indoiala, statutul de legenda a lui Steve Lukather i se datoreaza (si) faptului ca a fost chitaristul trupei Toto, o formatie pe care a infiintat-o in 1977 si care s-a destramat acum doi ani. Exact atunci cand chitaristul a editat precedentul sau album solo numit Ever Changing Times. Ei bine, Toto a revenit zilele acestea cu un nou material iar discul chitaristului care a fost recompensat cu cinci premii Grammy cuprinde noua piese.

Rezultat: Conform marturisirilor proprii albumul acesta se vrea un fel de calatorie, fapt care face ca ascultatorul sa fie blagoslovit cu multe portiuni instrumentale. Din fericire alaturi de chitara si vocea lui Steve se deslusesc pe deplin si „restul lumii”, adica band-ul sau de acompaniament. Melodiile aduc nitel cu ultima perioada a trupei  Toto, iar excursia se vrea a fi una pe taramul sound-urilor pop – rock – jazz. Una din cele mai interesante piese este “Darkness In My World”, piesa care dealtfel deschide materialul si are parte de niste riff-uri prietenoase si o constructie interesanta. Un alt moment deosebit se vrea a fi Flash In The Pan, care are parte de o atmosfera de blues. Brodie’s are un vag iz de Hendrix si reuseste sa devina o alta piesa demna de remarcat a albumului. Unica piesa instrumentala a acestui material discografic Tumescent” va fi cu siguranta pe placul amatorilor de fusion jazz – rock.

Per ansamblu materialul este unul cat se poate de digerabil pentru amatorii de rock de tipul AOR (Album Oriented Rock), un stil extrem de iubit peste Ocean, dar care are destui adepti si pe la noi. Unul din atu-urile acestui disc este acela ca spre deosebire de precedentul, Steve Lukather ii lasa si pe ceilalti membri ai trupei „sa respire”, astfel incat sound-ul final este unul cat se poate de bogat. Categoric e un album introspectiv cu tonuri calde care poate fi devorat fara constraindicatii de amatorii de rock „adult”. Desigur, n-ar trebui sa uitam ca Steve Lukather a colaborat de-a lungul timpului la Beat it-ul lui Michael Jackon sau la Physical-ul semnat Olivia Newton-John. Ba chiar si cu Lionel Richie, George Benson sau chiar Van Halen. Ceea ce inseamna ca e „setat” pe rock-ul numit de unii comercial. Oricum l-am numi, Steve reuseste sa ramana „in carti” si cu acest disc, oferind o auditie cat se poate de placuta.

Recomandari: Fie pentru aceia care iubesc rock-ul „comercial”, fie pentru „restul lumii”, albumul acesta nu are cum sa dezamageasca, fiind o excursie previzibila – dar placuta.

Ninja Tune - XX

Ninja Tune e un fel de Motown al muzicii moderne. Surprinzator (sau nu!), compilatia aceasta aniversara nu are darul de a fi o antologie a celor 20 de ani scursi ci mai degraba vrea sa demonstreze ca poate si peste tot atatia ani artistii din familia Ninja Tune vor mai avea ceva de spus in scena muzicala. Simplul fapt ca oamenii acestia au rezistat asa o perioada intr-un domeniu atat de pretentios si schimbator care il constituie stilurile de avangarda e laudabil. Secretul celor de la Ninja Tune a fost acela ca nu s-au identificat niciodata cu o singura directie din familia „electronica”. Intotdeauna au avut cativa artisti „de top” si altii care au fost inclusi in categoria „ciudati”.
Asteptari: Daca faceti parte din categoria de oameni care nu dau importanta defel caselor de discuri, ar trebui sa stiti ca Ninja Tune este un record label pus la cale de catre doi membri ai proiectului Coldcut, care cu ocazia aniversarii a 20 de ani de existenta a aruncat pe piata un boxset ce cuprinde nu mai putin de sase CD-uri. Cu ce fel de muzici se ocupa oamenii astia? Lista include electronic, alternative hip hop, instrumental hip hop, nu jazz, drum and bass si chillout. Aproape orice in afara de rock si pop, carevasazica.

Rezultat: Ninja Tune e un fel de Motown al muzicii moderne.Surprinzator (sau nu!), compilatia aceasta aniversara nu are darul de a fi o antologie a celor 20 de ani scursi ci mai degraba vrea sa demonstreze ca poate si peste tot atatia ani artistii din familia Ninja Tune vor mai avea ceva de spus in scena muzicala. Simplul fapt ca oamenii acestia au rezistat asa o perioada intr-un domeniu atat de pretentios si schimbator care il constituie stilurile de avangarda e laudabil. Secretul celor de la Ninja Tune a fost acela ca nu s-au identificat niciodata cu o singura directie din familia „electronica”. Intotdeauna au avut cativa artisti „de top” si altii care au fost inclusi in categoria „ciudati”. Astazi printre numele lor de top ale lor se numara Bonobo sau Amon Tobin. Dar tot aici isi au sediul The Bug, Quemists, Jagga Jazzist, Roots Manuva, Coldcut, DJ Food, Diplo, Toddla T sau The Cinematic Orchestra. Marea parte a celor sase CD-uri incluse in acest boxset cuprinde piese noi sau remixuri exclusive realizate de nume grele ale muzicii electronice ca Autechre, Flying Lotus, Four Tet, Benga, 808 State, Mark Pritchard, Gaslamp Killer, Rustie, Zomby, Joker, Dorian Concept, Hot Chip sau chiar Kronos Quartet. Cele sase CD-uri nu sunt structurate pe „felii” adunand laolalta diverse influente ale muzicii electronice. Acesta este fara indoiala motivul pentru care aceasta super – compilatie este una de neratat. Poti auzi mostre de dubstep, drum and bass, downtempo, jazz sau ambient. Spectrul sonor variaza extrem de mult: de la superba I hear the drummer (Quincy & Yen Cuts Allstars) la Don t loose it (Quemists). Printre momentele deosebite ale boxsetului se numara hip hop – ul de calitatet etalat de Roots Manuva (de exemplu) sau chiar si blues-ul „electronic“ al lui Kid Coala sau The Heavy. Desigur, un boxset ce cuprinde peste 100 de melodii are nevoie de timp serios pentru a fi degustat pe indelete, dar categoric Ninja Tune 20 merita...

Recomandari: Musai de ascultat pentru oricine are pretentia ca i se poate aplica eticheta de open – minded atunci cand vine vorba de muzica. Ghiveciul de fata este unul care merita sa fie degustat pe indelete...

25 oct. 2010

Elton John & Leon Russell - The Union

Elton John s-a saturat de pop. Si s-a apucat de muzica faina, cica! „Poate voi colabora pentru un single cu Lady Gaga sau Scissor Sisters, dar nu voi mai face albume pop niciodata“, declara recent muzicianul care e considerat una din figurile centrale ale stilului renegat acuma. Considerandu-se prea batran pentru mainstream, domnul Elton John se avanta in blues iar printre colaboratorii acestui disc se mai numara si Brian Wilson, Neil Young, Booker T, Don Was si Robert Randolph. Piesele prezente pe acest disc sunt cat se poate de previzibile, dar cat se poate de corecte osciland printre blues, baladem nitel country si pe alocuri si rock and roll. E old fashion, care va face deliciul aceora care iubesc sound-ul batranesc...
Asteptari: La cei 63 de ani ai sai si cu 250 de milioane de discuri vandute in lumea intreaga, Sir Elton John nu mai are nevoie sa demonstreze nimic. Tocmai de aceea, pentru albumul cu numarul 13 din discografia sa a hotarat ca e momentul sa colaboreze cu una din figurile care l-au inspirat pe la inceputul carierei sale: legendarul pianist Leon Russell.

Rezultat: Elton John s-a saturat de pop. Si s-a apucat de muzica faina, cica! „Poate voi colabora pentru un single cu Lady Gaga sau Scissor Sisters, dar nu voi mai face albume pop niciodata“, declara recent muzicianul care e considerat una din figurile centrale ale stilului renegat acuma. Considerandu-se prea batran pentru mainstream, domnul Elton John se avanta in blues iar printre colaboratorii acestui disc se mai numara si Brian Wilson, Neil Young, Booker T, Don Was si Robert Randolph. Piesele prezente pe acest disc sunt cat se poate de previzibile, dar cat se poate de corecte osciland printre blues, baladem nitel country si pe alocuri si rock and roll. Fiecare instrument suna cat se poate de curat iar vocile feminine din background care apar din cand in cand adauga un plus intregului disc. Muzica aceasta n-a fost creata pentru concerte de stadioane si in nici un caz pentru a fi inclusa in playlist-urile sterile ale posturilor de radio. Piesele evoca o atmosfera intima, chiar daca pe alocuri prestatia lui Elton John este cat se poate de previzibila, orientata mai spre pop. Categoric nu e un disc care sa miste muntii din loc, dar pentru aceia care tanjesc dupa un album domol si decent, poate fi o pierdere de timp placuta.

Desigur, cei care au vreo asteptare vizavi de sound-uri moderne nu vor gasi aici prea multe. Monkey Suit e o piesa care ar fi putut sa fie inclusa in orice compilatie dedicata hiturilor anilor 70. Din fericire, tentatia lui Elton John de a naviga in apele baladelor de genul Sacrifice este contrabalansata aici de cateva piese cu mult ritm cum ar fi Hey Ahab, A dream come true sau Hearts have turned to the stone. Un alt plus al materialului este faptul ca piesele au parte de doua pianuri, lucru mai putin obisnuit in zilele noastre, acest mic amanunt reusind sa creeze o senzatie interesanta atunci cand asculti discul la casti.

Recomandari: Pentru cei care vor sa-l „prinda” pe Elton John intr-o pasa mai putin comerciala si aprecieaza sound-ul batranesc de balade combinate cu portiuni de blues, rock n roll si country.