8 ian. 2013

K - lu - Chestii, socoteli

K - lu - Chestii, socoteli
Deşi scriptic a apărut în penultima zi a anului trecut, materialul de debut al muzicianului timişorean K – Lu merită cu prisosinţă inclus într-un eventual top cu cele mai interesante debuturi discografice româneşti ale anului 2013, din mai multe motive. Cel mercantil ar fi că e moca. Desigur, nu tot ce e gratis, e bun, dar de această dată zicala „the best things in life are for free“ e cât se poate de potrivită. Mai apoi, ar fi că beat-urile propuse de Alin Constantin (numele din buletin al lui K – LU) sunt cât se poate de fresh într-o piaţă muzicală autohtonă caracterizată de imitaţii ieftine. La capitolul originalitate merită amintite şi sample-urile hazlii „decupate“ din filme româneşti celebre. Datorită cărora, K – LU poate fi socotit un autentic promotor al valorilor cinematografice autohtone, căci nu de puţine ori cei care ascultă piesele astea descoperă cu stupoare pelicule româneşti nepromovate defel de cei care ar putea avea această sarcină în fişa postului.

26 dec. 2012

Best of 2012

Puţin în întârziere, dar totuşi la timp înaintea sfârşitului anului, clasamentul celor mai bune albume apărute în anul de graţie 2012 în viziunea subsemnatului. A fost un an mega - plin cu tone de muzici bune şi nume noi, iar pentru sesizări-comentarii-nemulţumiri-aplauze folosiţi cu încredere secţiunea de comentarii....
Topul anului 2012

14 dec. 2012

Crystal Castles - (III)

Crystal Castles
Primul compozitor considerat “tăticul” muzicii experimentale a fost italianul Luigi Russolo, celebru printre altele pentru manifestul L'Arte dei Rumori sau The Art Of Noises (Arta zgomotelor). Şi pentru Gran Concerto Futuristic, un concert care inducea furia în rândul spectatorilor, care adesea devastau pur şi simplu „instrumentele“ futuristice imaginate de acest vizionar la începutul secolului 20. Se prea poate ca pentru unii muzica celor de la Crystal Castles să fie o înşiruire haotică de zgomote nedefinite. Cu toate acestea, vă pot certifica faptul că la concertele lor lumea nu distruge nimic. Mai mult, evenimentele susţinute de cei doi canadieni beneficează de un succes deosebit, aşa cum s-a întâmplat în cadrul festivalului Sziget din Budapesta, unde subsemnatul a avut parte de unul din cele mai interesante recitaluri ever. Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu când mă gândesc la muzica electronică din ultima vreme constat că prin Canada se întâmplă nişte lucruri cât se poate de faine.

6 dec. 2012

Jake Bugg - Jake Bugg

Jake Bugg - Jake Bugg
In momentul in care te afunzi in auditia acestui album, indubitabil intri intr-un film aparte. Se face ca tocmai ai consumat responsabil litri de bere din marca ta preferata si in pub-ul plin de fum in care tocmai te afli, cineva isi ia chitara in mana si incepe sa cante. In cele mai multe cazuri, scenariul e completat cu niste song-uri „pentru tot neamul”, adica acele melodii pe care le-ai mai auzit cel putin de 16 ori inainte, astfel incat chiar si cu alccolemia nitel ridicata stii sa canti refrenul. Scenariul lui Jake Bugg e nitel diferit. Desi ai impresia ca piesele astea ti-s cunoscute, oricat iti     bati capul, nu le recunosti. Dar iti sunt familiare, no doubt!

4 dec. 2012

Robin and the Backstabbers - Bacovia Overdrive Vol.1 Stalingrad

 Robin And The Backstabbers
Am auzit destule lucruri cat se poate de bune despre Robin si „cei care te injunghie pe la spate“, dar nu am reusit niciodata sa-I vad “la treaba”. Poate e mai bine asa, caci spre deosebire de cei carora considera albumul asta un soi de greatest – hits (datorita intarzierii cu care a aparut pe piata acest album), pentru mine compozitiile astea sunt cat se poate de fresh.  E drept, am prins franturi ale unor piese inventate de ei pe Radio Guerilla, dar per ansamblu dupa auditia asta s-a produs un „love at first sight“. Sau ca sa fiu mai exact, si mai in ton cu accentul romanesc al pieselor, e mai degraba „ simpatie la prima vedere“, caci alaturi de incontestabilele plusuri pe care le poseda debutul bucurestenilor, ar mai fi fost loc si de mai bine. Categoric, un mare plus e faptul ca gasca asta are parte de niste texte mai mult decat meseriase. Care te subjuga pe de-antregul. Desi muzica lor atinge tangential si asa – numitul “pop - rock“, textele se mentin la ani – lumina de “bucati” de genul „Pleaca maine o sa-mi treaca“ (Vunk) sau „Sa facem sex e tot ce ne-a ramas/Sa facem sex sa ne-ngropam greselile-n orgasm“ (Vama). Am luat doar doua exemple aleatoare din creatiile discografice romanesti 2012, caci exemplele sunt cu duiumul.