27 mar. 2013

John Grant - Pale green ghosts

John Grant - Pale green ghosts
Distanţa dintre precedentul disc semnat John Grant – Queen of Denmark, şi acest Pale Green Ghosts este de trei ani. Dincolo de glumă, distanţa reală e ca de la cer la pământ. Şi asta pentru că precedenta realizare discografică a fost o reală desfătare sonoră care şi-a luat „seva“ undeva din sonorităţile folk – rock ale anilor 60 – 70, în timp ce acum alături de ele au apărut din belşug sunete scoase parcă din era Kraftwerk. Chiar şi Sinead O Connor a fost mega – impresionată de John Grant, căci pe discul ei How About I Be Me (And You Be You)? a  avut curajul să cânte un cover după piesa care dă titlul debutului solo al lui John Grant. De această dată fostul solist al trupei The Czars, a apelat la serviciile producătorului muzical Biggi Veira de la GusGus.
Poate pentru faptul că actualmente amândoi stau în Islanda. Sau nu.

25 mar. 2013

Viţa de Vie - Acustic

Viţa de Vie - Acustic
Există o sumedenie de cârcotaşi care îşi freacă mâinile de bucurie în momentul în care nişte oameni „setaţi“ în ochii publicului pe o pantă a rock-ului cu distors şi gălăgios se hotăresc să pună mâna pe chitări acustice. E drept, acţiunea asta poate fi comentată în fel şi chip şi chiar dacă „povestea“ asta a unplugged-urilor şi a albumelor acustice are nişte decenii în spate, la prima vedere poate fi destul de straniu să asculţi refrene pe care le asociezi cu „pogo“ într-o manieră care îţi creează un film a cărui acţiune se petrece undeva într-o Filarmonică. La fel ca şi cei de la Implant pentru Refuz, şi gaşca al cărei solist vocal e Adi Despot a pus mâna pe chitări acustice, iar rezultatul sonor este cel de-al 8 – lea material discografic al trupei. Departe de mine gândul de a fi răutăcios, dar acest „acustic“ al băieţilor de la Viţa de Vie care e programat să se lanseze în data de 8 aprilie la Bucureşti e cea mai bună mişcare pe care băieţii o puteau face la momentul actual.

21 mar. 2013

Atoms for Peace - Amok

Atoms for Peace - Amok
După dezamăgirea provocată de ultimul Radiohead, despre care am dezvoltat mai pe larg la vremea respectivă aici, mă văd nevoit să-mi încep cronicuţa consacrată albumului de debut al super – trupei Atoms for Peace cu constatarea că Thom York e şi de această dată mult prea în centrul atenţiei. Mi-aş fi dorit, categoric să aud mult mai mult din Flea (Red Hot Chili Peppers) şi nu numai, dar asta nu înseamnă defel că ceea ce se aude aici nu e OK. Bănuiesc că oamenii „setaţi“ mai mult pe chestii acustice nu vor fi deloc încântaţi de acest AMOK, căci multe compoziţii de aici sunt mega – burduşite cu efecte electronice. În schimb, urechile acelora care ştiu să asculte cum trebuie şi beat-uri artificiale pot avea o audiţie de mare efect. Amok nu e defel un disc uşurel, pe care să-l asculţi în timp ce speli vasele în bucătărie. Necesită ascultări succesive pentru a fi digerat aşa cum se cuvine, dar merită tot efortul, căci „in the end“ e o realizare solidă.

6 mar. 2013

Granville - Les Voiles

Granville - Les Voiles
Et voila! Asta numesc eu originalitate. Cam pe aici se situează noţiunea de pop – rock pertinent pentru subsemnatul. Ceea ce e destul de departe de lălăielile topurilor din zilele noastre, sunt perfect conştient. Dar mai e ceva. Oamenii ăştia din Normandia demonstrează „once again“ că pentru a ieşi pe piaţă cu ceva valabil, nu trebuie să ai nici „pile“ şi nici să fii „pe felie“ cu mahării din industria muzicală. Nu e nevoie nici să ai domiciliu de UK sau US. Desigur, muzica made in France are o vrajă aparte, şi asta nu de ieri sau de azi. Iar atunci când din neant apare câte o trupă ca Granville, îţi vine să îţi reaminteşti că muzica este o artă. Nu e nevoie să fii deloc perspicace ca să-ţi dai seama încă din primele clipe ale piesei Jersey că oamenii aceştia au crescut undeva la malul mării. Nu la Techirghiol, căci Granville este numele unei staţiuni din Normandia.

5 mar. 2013

Nick Cave and the Bad Seeds - Push the sky away

Nick Cave and the Bad Seeds - Push the sky away
O fi obosit de atâta „nebunie“? Sau a vrut să-şi şocheze fanii? Sunt întrebări cât se poate de pertinente care ţi se strecoară prin minte atunci când asculţi cu mare atenţie cel de-al 15-lea material discografic semnat Nick Cave & The Bad Seeds. În funcţie de starea în care îl asculţi, Push the sky away poate fi o dezamăgire totală sau un disc decent. Doar că, termenul „decent“ nu poate fi aplicat prea des acestui australian, căci se ştie bine, albumele sale sau „rup“ sau sunt aiurea. Se prea poate ca unul din motivele pentru care albumul ăsta nu se ridică la înălţimea aşteptărilor să fie absenţa co – fondatorului Bad Seeds, Mick Harvey. Mai exact, chitările „murdare“ cu care au fost obişnuite urechile fanilor au cam dispărut din peisaj. Iar dacă e să compari discul ăsta cu precedentul Dig Lazarus Dig, e calr ca lumina zilei cum stă treaba.

28 feb. 2013

Autre Ne Veut - Anxiety

Autre Ne Veut - Anxiety
Weird este un cuvânt britanic care dincolo de traducerea lui în straniu sau ciudat exprimă cât se poate de elocvent ideea care îţi încolţeşte în minte în cazul în care asculţi cu urechile ciulite albumul Anxiety, inventat de Arthurs Asin, un producător muzical care se ascunde sub numele de Autre Ne Veut. După ce s-a remarcat cu un disc omonim acum trei ani, americanul care a pus cap la cap piesele acestui material discografic reuşeşte din nou să spargă barierele printr-un material discografic care dincolo de inovaţiile stilistice e completat şi de un mesaj cât se poate de coerent. Dacă tot am amintit de inovaţii, e momentul să fac totuşi o precizare: deşi multe chestii de aici sunt cât se poate de interesante, la urma urmei nimic nu e original. Şarmul acestor piese constă mai degrabă în faptul că tipul acesta nu ezită să amestece în aceeaşi găleată o sumedenie de influenţe. Aparent, dacă e să judeci după beat-ul pieselor, melodiile astea pot fi încadrate lejer în ceea ce numim azi R & B.

26 feb. 2013

Falty DL - Hardcourage

Falty DL - Hardcourage
Cel de-al treilea album al producătorului american Drew Lustman al cărui pseudonim muzical este FaltyDL are ceva straniu în el încă din piesa de debut "Stay I'm Changed". Deoarece în aşa – numita muzica alectronică urechea caută cu disperare diverse repere, piesa asta e una care „dă tonul“. Uşor melancolică, dar pe alocuri cât se poate de zglobie, melodia asta are rolul de a te introduce cât se poate de bine în lumea ciudată a americanului care a „trecut“ cu ocazia asta în tabăra celor de la Ninja Tune, un record – label care spune destul de multe celor avizaţi. Singura melodie care beneficează de voce pe acest disc, realizată alături de Ed Macfarlane din Friendly Fire e cât se poate de confuză la-nceput, dar reuşeste să te vrăjească cu nişte beat-uri de garage – music atent selecţionate. Poate fi considerată un punct de atracţie al acestui disc, dar cu siguranţă nu este the best. "Straight & Arrow" geme de arome funky dar nu duce lipsă nici de sunete care te duc cu gândul la un soi de ping – pong între house şi techno.

21 feb. 2013

Rock Candy Funk Party - We want groove

Rock Candy Funk Party - We want groove
Pe bune, nu ştiu cu ce se hrăneşte Joe Bonamassa în ultima vreme, dar activitatea sa e una de neoprit. Doar în ultimii patru ani a lansat tot atâtea materiale de studio sub nume propriu, încă patru albume alături de băieţii de la Black Country Communion şi nişte DVD-uri şi live-uri. Pe lângă astea, omul s-a alăturat unui grup care poartă sugestivul nume Rock Candy Funk Party. Şi cum ai vrea să sune un disc care e intitulat We Want Groove? Ei bine, dacă asculţI cu urechile destupate primul single extras „Octopus-e“ orice urmă de îndoială  e de prisos. Echipa formată din Joe Bonamassa (chitară), Ron DeJesus (chitară), Mike Merrit (bass), Renato Neto (Keyboards) şi Tal Bergman (tobe şi producer) amestecă la marea artă groove-ul anilor 70-80 de funk cu niscaiva improvizaţii jazz, iar pe ici pe colo materialul e burduşit şi cu influenţe rock.

18 feb. 2013

Foals - Holy Fire

Foals - Holy Fire
Unele melodii reuşesc să ţi se strecoare sub piele şi implicit îţi zbârnâie instanaeu în lobul urechii, aşa tam – nesam, fără nicio pregătire preliminară. Aşa am păţit eu cu My number, noul single extras din al treilea material discografic al celor de la The Foals, numit Holy Fire. Chiar dacă de o vreme încoace aşa numitul indie ce se revarsă din zona Marii Britanii nu are darul de a-mi provoca oareşce emoţii, discul ăsta al băieţilor din Oxford este unul cât se poate de izbutit fiincă atinge într-un mod cât se poate de adecvat diverse zone stilistice ale muzicii actuale. Desigur se regăsesc rădăcinile unor nume britanice care au făcut istorie de genul Stone Roses, lucrurile astea fiind evidente încă din primul single scos din acest disc, Inhaler. Bad habbit te duce cu gândul undeva în zona Talking Heads, dar nu conteneşte să surprindă urechea şi cu niscaiva armonii mai des întâlnite în muzica dance decât în aceea în care chitările sunt în prim – plan.

24 ian. 2013

Nightlosers - Cinste lor

Nightlosers - Cinste lor
Deşi nu mă omor eu după ceea ce se înţelege prin ţărişoara noastră în curentul „etno“ şi nici după cover-uri, e musai să recunosc din capul locului că acest disc mi-a picat cu tronc. Da, oi fi eu un soi de patriot local, dar Cinste lor...e un disc fain nu fiindcă solistul celor de la Nightlosers, Hanno Hoffer e născut în Timişoara. Ci pentru că te binedispune. Şi volens – nolens, arta asta a muzicii ar trebui să aibe şi acest rol, chiar şi-n anul de graţie 2013. Discul ăsta vine să sublinieze şi mai pregnant aura de legendă pe care băieţii ăştia au căpătat-o graţie show-urilor lor live. Şi asta fiindcă ascultând cele 11 piese ai impresia că tocmai te-ai paraşutat la un concert semnat Nightlosers.

23 ian. 2013

Dropkick Murphys - Signed and sealed in blood

Dropkick Murphys - Signed and sealed in blood
Ascultând cel de-al 8 – lea album discografic al americanilor de la Dropkick Murphys, mi-am adus aminte involuntar de chefurile primului club „alternative“ din Timişoara, Subway (îl mai ştie cineva?), de nopţile pierdute prin diverse alte locşoare cu oameni avizi de hardcoreli ş-alte bunătăţuri. Chiar şi-n liniştea căminului familial, melodiile astea îţi creează nişte tripuri „valabile“ şi te teleportează în diverse spelunci pline de fum în care sălăşluiesc valuri de alcool. Desigur, pentru cei cărora „tripul“ e axat doar pe dubstep sau drum and bass, sound-urile astea crude de chitări nu reprezintă mare lucru, dar asta e altă poveste. Încă de la primul track al acestui nou album al americanilor de la Dropkick Murphys e clar pentru orice posesor de urechi desfundate că ceea ce se petrece aici e destinat a fi consumat de cei care ştiu fără Google ce a aia punk.

9 ian. 2013

Dam Mantle - Brothers Fowl

Dam Mantle - Brothers FowlDebutul muzicianului scotian Tom Marshallsay, cunoscut în lumea muzicală sub pseudonimul Dam Mantle, face parte din acea categorie de discuri care nu ti se strecoara deîndată sub piele, pentru a înţelege pe deplin trip-urile acestui artist fiind nevoie de multiple audiţii. Oarecum e şi normal, căci dacă ar fi să etichetezi piesele astea, e musai să pomeneşti de acele „hipster – friendly - etichete“ de genul IDM, DIY, Experimental ş.a.m.d. Principalul motiv pentru care albumul ăsta a reuşit să.mi capteze atenţia este acela că îmbină într-un fel cât se poate de adorabil influenţe folosite en – gros din ceea ce numim astăzi „electronica“ cu sunete naturale, acestea din urmă extrase din natură sau cele înglobate în neo – clasicism, nu – jazz ş-alte cele din aceste bunătăţuri. Urechile destupate şi avide de sonorităţi noi vor descoperi încă din primele două track-uri (numite Canterbury Pt.1 şi respectiv 2) destule motive pentru a zăbovi aşa cum se cuvine asupra discului.

8 ian. 2013

K - lu - Chestii, socoteli

K - lu - Chestii, socoteli
Deşi scriptic a apărut în penultima zi a anului trecut, materialul de debut al muzicianului timişorean K – Lu merită cu prisosinţă inclus într-un eventual top cu cele mai interesante debuturi discografice româneşti ale anului 2013, din mai multe motive. Cel mercantil ar fi că e moca. Desigur, nu tot ce e gratis, e bun, dar de această dată zicala „the best things in life are for free“ e cât se poate de potrivită. Mai apoi, ar fi că beat-urile propuse de Alin Constantin (numele din buletin al lui K – LU) sunt cât se poate de fresh într-o piaţă muzicală autohtonă caracterizată de imitaţii ieftine. La capitolul originalitate merită amintite şi sample-urile hazlii „decupate“ din filme româneşti celebre. Datorită cărora, K – LU poate fi socotit un autentic promotor al valorilor cinematografice autohtone, căci nu de puţine ori cei care ascultă piesele astea descoperă cu stupoare pelicule româneşti nepromovate defel de cei care ar putea avea această sarcină în fişa postului.