20 mar. 2018

Calin Pop - Fara Filtru




Exact ca şi în cazul multor alţi artişti faimoşi ai acestei naţii, Călin Pop este unul din muzicienii care a avut (ne)norocul de a se afirma într-o perioadă în care numerele pare de la maşini circulau într-o duminică în timp ce celalte se puteau lăfăi pe şosele doar din două în două săptămâni. Perioada în care ţigările fără filtru Carpaţi erau la mare căutare şi artiştii erau nevoiţi să recurgă la diverse stratategme pentru a înşela vigilenţa cenzurii comuniste. La fel de bine se poate spune şi că a fost o perioadă cu noroc, cel puţin din punct de vedere „rock“istic, căci în vremurile acelea concurenţa din domeniu nu era atât de acerbă ca-n zilele noastre. Ce-i drept, atunci artiştii patriei cântau pe scule improvizate şi publicul era mult mai receptiv la „fenomen“, dar asta e deja o altă discuţie.

Revenind la 2018, compozitorul şi solistul legendarei trupe Celelalte Cuvinte a simţit nevoia să revină în atenţia publicului cu cel de-al treilea material discografic solo, care cu cele aproape 65 de minute ale sale are toate şansele să fie apreciat de către melomanii care au crescut cu melodiile grupului care a debutat printr-un recital desfăşurat în data de 13 decembrie 1981 la Casa Studenţilor din Timişoara.

Călin Pop a înregistrat vocea şi toate instrumentele, chitare, bass, blockflöte, percuţii, clape. De asemenea este compozitorul şi autorul textelor dar şi resposabil de înregistrări, mixaj şi masterizare.

Fără filtru pleacă la drum cu piesa în care artistul se întreabă unde este mândria cea de altă dată a românilor şi continuă cu melodia care dă titlul acestui album, o „dedicaţie“ pentru „barosanul“ aflat la cârma patriei: „Haide barosane rânjeşte tare/ Şpaga si minciuna tot îţi dau târcoale“. Începutul piesei „Of...“ te duce cu gândul la filonul etno prezent din plin în piesele celor de la Phoenix, iar constatarea conform căreia „răutatea şi prostia invadează România“ este de o veridicitate cât se poate de deranjantă pentru vremurile pe care le trăim. Linia melodică a piesei cu pricina capătă culoare graţie unui blockflöte de mare efect. „Alb şi Negru“ porneşte la drum cu efecte de chitară mai agresive care aduc pe ici pe colo cu hardcore-ul celor de la Implant pentru Refuz, dar după un intro supărat melodia se „aşează“ în sound-uri mai liniştite care ne aduc aminte din plin de albumele Celelalte Cuvinte. Printre baladele prezente pe aici se remarcă „Rătăcit“ care nu e departe de „senti“-urile de odinioară ale celor de la Scorpions, iar efectele de voce din piesa „A leprelor“ reuşesc să fie interesante. Cea mai lungă piesă a discului, „Momentum“ este un moment de introspecţie al artistului, iar „Soarta“ are câteva acorduri care îţi pot aminti de piesele celor de la Cargo.


Conform declaraţiilor artistului discul acesta e „o părere personală, despre România, în general, o concluzie trasă, în urma evenimentelor întâmplate în jur, prin lume şi la noi în ţară, din 1990, până în prezent, lucruri şi fapte, care au durut şi dor în continuare“. Fără îndoială, mai vechii fani ai Cuvintelor vor aprecia cu mai mult sau mai puţin entuziasm acest strigăt de luptă al artistului care ne-a catadicsit cu memorabilele versuri care au bucurat generaţii întregi: „Iarbă prin păr, pe obrajii ei/Şi pe ochii căprui/ Ce plângeau la zei“. Fără îndoială, avem nevoie de cât mai multe asemenea „răcnete“ împotriva indolenţei şi nesimţirii care a pus stăpânire pe o bună parte din societatea noastră. La fel de adevărat este că oamenii care n-au prins vremurile în care revistele Rahan erau la mare căutare s-ar putea să nu simtă niciun fior la auzul acestor 15 track-uri. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu