Ravi Hazard – Clepsidra
Principalul atu al muzicienilor care nu fac parte din tagma
celor încadrați în mediocritate constă în puterea acestora de a trezi în rândul
celor care le ascultă cântecele, diverse sentimente și imagini care stau undeva
ascunse prin hățișurile memoriei. Oridecâte ori cineva atinge o coardă
sensibilă se declanșează o vibrație aparte, care reușește să-ți insufle acel
sentiment de bine, care ar trebui să vină la pachet cu arta asta numită muzică.
Din păcate, în vremurile actuale în care diletantismul este adesea ridicat la
nivel de artă, misiunea asta pare-se că a fost abandonată de către mulți. Și
totuși, unii n-au abandonat lupta. Este și cazul lui Ravi Hazard. Pe numele său
adevărat Răzvan Stochița, „Ravi Hazard “ a început să scrie poezii la vârsta de
14 ani și a descoperit muzica folk la vârsta de 16 ani, în timpul unei
călătorii la munte. De aici și până la a împrumuta o chitară, a se închide în
casă două săptămâni și a învața să cânte prima melodie a fost doar un pas. În
1997 Adrian Păunescu îl aude pe stradă cântând melodia „Două Fântâni”, rămâne
impresionat de vocea lui puternică și aparte și îl invită la cenacul „Totuși
Iubirea” ca debutant. Urmează două albume, lansarea trupei Hazard și un succes
binemeritat. După câteva probleme medicale care l-au forțat să renunțe temporar
la carieră, Ravi Hazard a revenit în atenția melomanilor cu câțiva ani în urmă
și a lansat acum albumul Clepsidra, înregistrat în Snog Studio Sibiu, Hazard
Audio Records Timișoara și Vița De Vie Studio București.
Pentru amatorii de etchete, ceea ce cântă Ravi ar putea fi
lejer inclus în categoria aia care se află între rock și folk. Sau și mai
pertinent....un altfel de folk – rock. Pentru ceilalți, compozițiile autorului
se potrivesc la fix cu muzica de/din suflet. Adică cu melodiile alea care curg
firesc. Care au parte de texte nu foarte ușurele și structuri componistice pe
alocuri întortocheate, dar cu bun gust. Îmbibate cu naturalețe.
Naturalețea iese la iveală încă din prima melodie „Departe
de tine“, iar sound-ul chitării lui Horea Crișovan iese la iveală în cea de-a
doua piesă a discului, Străin. E piesa aceea în care aflăm că „ziua naște
monștri/noaptea îi ascunde/iar eu gluma sorții/să m-ascund nu am unde“. Piesa
are un start previzibil dar se transformă pe parcurs într-o explozie de ritmuri
cu chitări zgomotoase, percuție energică și o dinamicitate aparte, cu vagi
acorduri care te duc cu gândul la grunge rock.
Balada „Înger„ ar
putea fi inclusă lejer în compilațiile Kuschelrock editate de-a lungul anilor
și beneficiează de un amestec de violoncel și vioară mai mult decât izbutit,
totul fiind colorat cu sunetele de pian ale lui Robert Anghelescu (Proconsul)
și vocea inconfundabilă a lui Ravi.
Unul din motivele pentru care piesa care dă titlul acestui
album, „Clepsidra„, este într-adevăr remarcabilă este acela că aceasta îi are
ca invitați pe Kempes și Horea
Cruișovan. Dincolo de melodie,desigur e...cuvântul. Care spune că „Tu ești
noaptea ce doare / Iar eu clepsidra ce nisip nu mai are„. Și dacă tot am amintit de textele speciale
ale lui Ravi, nu am cum să nu remarc„ Porțile Raiului, „ unde „cumpărăm
lucruri, lucruri frumoase/ le dăm nume le punem în case / porțile raiului au
ruginit / cheia nu mai e de găsit„.
Următoarele trei piese de pe Clepsidra sunt frișca de pe
savarină. Și asta pentru că Țihganca, La mișto și Fata preotesei sunt compoziții
cu acel vino-ncoa ce te cuceresc din prima. Cu mici incursiuni în aromele
balcanice (Țiganca), un refren care îți poate aduce aminte de hiturile celor de
la Vaya Con Dios (La mișto) sau explozii
de sunete de vioară demențiale (Fata preotesei), compozițiile acestea fac parte
din categoria mega – prietenoase și pot fi fredonate de toată lumea. Finalul
discului este unul destul de surprinzător, căci în „Renașterea norocului„, același
Horea Crișovan se dezlănțuie în niște acorduri care îți pot aduce aminte de excelentul
disc propriu al lui Horea, My Real Trip.
Coperta albumului Clepsidra reprezintă un tablou pictat de
compozitorul Ravi Hazard.. Și funcționează ca un adevărat liant între cele două
arte. Pensula meticuloasă dintr-un tablou surprinde miscarea, la fel cum
interpretarea unui muzician animă o melodie. Drept urmare, impactul unei opere
de artă vizuală poate fi asemănator cu rezonanța emoțională derivată dintr-o
compoziție muzicală.
Categoric, alături de sonorităţile aşa – zis folk – rock, urechile
spălate pot desluşi şi alte nuanţe stilistice. Cireașa de pe tort este vocea
inconfundabilă a lui Ravi, iar textele îmbibate cu arhaisme și regionalisme ce
amintesc de haiduci, dragoste de țară și pățanii ironice completează un album izbutit.
E adevărat, pe ici pe colo există niște șabloane previzibile, dar maniera de interpretare
a artistului nu este deloc plictisitoare, iar colaborarea cu o serie de artiști
care apar pe cele nouă piese sună exact așa cum trebuie. Textele de pe
Clepsidra nu se adresează acelora care au un vocabular format numai în fața
show-urilor din fața televizorului, iar muzica e altfel decât în șlagărele din
zilele noastre. Rămânând la asemănarea dintre tablouri și muzică, albumul ăsta
e plin de culori contrastante și complementare, peste care s-au adăugat note si
acorduri izbutite și se adresează tuturor celor care sunt amatori de frumusețe
în artă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu