In momentul in care esti pus sa etichetezi un album de genul The Silicone Veil, esti intr-o oarecare dificultate. Evident, as putea sa ma avant in descrieri de genul „un amalgam de new classical music stropit din belsug cu influente folk si synth-uri care ti se cuibaresc in ureche instantaneu“. Doar ca....niciuna din etichetele de mai sus nu pot fi aplicate pentru aceasta auditie complexa. Ei bine, din fericire, tocmai asemenea „ciorbe“ greu de descris fac deliciul oricarui meloman interesat de nou si frumos. Daca n-ati trait in ultimii ani in Norvegia, exista mari sanse ca numele de Susanne Sundfør sa nu va spuna nimic. Gratie atotputernicului Internet, am aflat ca acest nume a creeat multe valuri in tara ei natala, unde precedentul ei disc „The Brothel“ a stationat multe saptamani pe prima pozitie a topurilor. The Silicone Veil e un material discografic plin de romante moderne fabricate in tara in care se afla cel mai adanc lac din Europa, care contine o sumedenie de „carlige” sonore care pot deveni obsesive atat pentru amatorii de pop cat si pentru cei care navigheaza mai adesea in asa numita muzica „clasica“.
Fara indoiala, unul din cele mai memorabile momente ale acestui disc este White Foxes, o constructie sonora bazata pe sound-uri de pian care amintesc de Tori Amos si completata cu maniera aceea inconfundabila a celor de la Radiohead de a-si depana „of“-urile. E cat se poate de evident ca cele zece piese incluse aici nu-si vor gasi „never ever“ locul in playlist-urile radiourilor din tara noastra, fiindca „Diamonds“, care deschide albumul, sau „Rome“, au un aer aparte. Nu fac parte din seria melodiilor care ti se intiparesc instantaneu in minte, nu simti nevoia sa le fredonezi ssub dus, dar contin destule armonii speciale. Pe plan vocal, norvegianca asta oscileaza undeva intre Kate Bush si Bjork, iar orchestratiile sunt cat se poate de complexe si imprevizibile. Bunaoara, daca faci greseala sa asculti numai piesa a 5-a de aici, „Meditations in an Emergency“, esti tentat sa te pricopsesti cu gresita concluzie ca albumul asta se vrea a fi un soundtrack imaginar. In schimb, „Among Us“ iti lasa impresia ca tocmai ai descoperit echivalentul feminin al inimitabilului Nick Cave. Piesa care inglobeaza cel mai bine diversele „directii” este tocmai piesa care da titlul acestui material. Bucatele de folk sunt completate la marea arta cu accente electro, iar toppping-ul de „classic” e de bun augur. Albumul acesta e un adevarat unguent pentru suflet, colorat cu texte la fel de „cold” ca si tara din care provine si un aer dramatic cat se poate de interesant. Ar mai fi de notat ca o buna parte din sarmul compozitiilor provine si din faptul ca acestea au fost „inventate“ de Lars Horntveth, din Jagga Jazzist. Pe scurt, recomand cu caldura materialul tuturor acelora care vor sa descopere niste compozitii eclectice si dramatice.
Asteptari: Cu un nume ca Drive-By Truckers e cat se poate de clar pentru toata lumea ca aceasta trupa isi are sediul in United States Of America. Si-n plus, e vorba de country. Gasca asta e compusa din sase oameni care pe parcursul anului 2009 s-au inchis intr-un studio si au inventat doua albume noi: The Big To Do , aparut anul trecut si acest Go-Go Boots. Rezultat: Nu trebuie sa ai urechi superdestepte ca sa realizezi din prima ca sound-ul acestui disc este diferit fata de multe productii pe care le auzi in zilele noastre. Iar asta se datoreaza in principal faptului ca oamenii acestia isi inregistreaza piesele analogic.
Cele mai bune albume românești ale deceniului Top realizat de Zoltan Varga ABRA - Șapte După trei albume scoase în Germania și un disc apărut în țară noastră sub numele de La frumusețea ei, formația Abra a editat în 2010 albumul Șapte, realizat cu masivul sprijin a lui Mircea Baniciu. Adrian Enescu – Invisible Movies Invisible Movies merită să intre în colecţia oricărui meloman serios din această ţară pentru simplul motiv că documentează sonor „soundtrack“ –urile made in România din ultimii aproape 40 de ani. OK, poate e prea pretenţios termenul de soundtrack, căci câteva din piesele de p-aici sunt simple „acompaniamente“, dar aţi înţeles ideea. Alexandra Ușurelu – La capătul lumii Alexandra Uşurelu a fost etichetată un soi de Norah Jones a României. Dincolo de etichet...
Noul album al băieţilor care şi-au găsit şugubăţul nume de Toulouse Lautrec se înscrie perfect în „oala“ asta a aşa zisului alternativ – rock made in Romania în care se scaldă şi alte trupe. Exemplele pot curge pe bandă rulantă, dar sunt sigur că le ştiţi şi voi. Desigur, la un moment dat devine destul de frustrant faptul că majoritatea trupelor româneşti „din noul val“ nu pot ieşi defel din „linia“ asta a influenţelor extrase la greu din „indie“-ul britanic al anilor 90. Pe de altă parte, în comparaţie cu „restul lumii“ – a se citi alte trupe de rock din România care cred că muzica lor are ce căuta în anul de graţie 2015 într-o lume civilizată – sound-ul ăsta uşor demodat „afară“ este mega – modern, într-o industrie muzicală bolnavă rău, dar care oglindeşte într-un fel sau altul societatea în care trăim. Chiar dacă niciuna din piesele celor de la Toulouse Lautrec nu reuşeşte să te facă să exclami „waw“, noul material al bucureştenilor care au devenit cunoscuţi şi dat...
Comentarii
Trimiteți un comentariu