Zola Jesus - Stridulum II
Asteptari: S-a nascut in anul in care in Romania a avut loc o Revolutie, dar e considerata un fel de regina a goth – ului prin Statele Unite ale Americii. Zola Jesus este pseudonimul unei tinere de 21 de ani pe numele ei adevarat Nika Roza Danilova, care printre altele face parte din formatia experimentala numita Former Ghosts.
Rezultat: Habar n-am daca povestea cum ca Nika ar fi fost crescuta „de lupi” e folosita doar ca o hiperbola sau nu. Cert e ca vocea de opera a cantaretei combinata cu sunete de sytnh din categoria abstract si apocaliptic fac ca acest material sa fie unul iesit din tipare. Iar daca nu va sperie termeni ca electronic – goth sau dark – pop, exista sanse destul de mari sa va indragostiti iremediabil de lumea plina de note magice ale acestei soliste din America. Chiar daca zilele noastre sunt pline de clisee iar in domeniul muzical acest lucru e mai evident ca niciodata, din fericire exista si reversul medaliei. O sumedenie de artisti care pana ieri erau inclusi la gramada in „underground” reusesc sa devina dintr-o data accesibili, fara a-si pierde cu nimic din sarmul original. Am adus in discutie acest aspect deoarece acest disc demonstreaza ca linia dintre underground si accesibil este cat se poate de subtire. Poate fi usor catalogat prea experimental pentru cei in cautare de pop si prea accesibil pentru aceia care sunt in cautarea underground-ului cu orice pret.
Ce alta dovada mai e nevoie ca acest album poate fi incadrat in muzica dark decat ca prima piesa poarta numele de Night? Piesa care a fost extrasa si pe single este una din cele mai memorabile momente ale discului fiind bombardata de sunete curioase. O alta piesa care iese in evidenta inca din prima ascultare este Sea Talk, iar finalul Lightsick este o adevarata desfatare. Cel putin pentru aceia care iubesc finalurile neasteptate, categorie din care face parte si subsemnatul. Asadar dupa un album in care majoritatea arsenalului de aranjamente sonore se zbate undeva intre coloana sonora a unui film horror si goth-ul promovat de unele formatii proeminent europene care reprezinta acest stil, finisul este completamente nebun. Un pian aproape de genul celor folosit de croonerii adevarati coloreaza paleta sonora a ultimei melodii si te lasa in ceata. Unde ar putea merge mai departe Zola Jesus?
Desigur o buna parte a sarmului etalat de Zola Jesus e impregnat de voce. Una care aduce a Siouxsie Sioux sau Liz Fraser (Cocteau Twins), pe alocuri. Unii s-au grabit deja sa numeasca Zola Jesus drept noua printesa a muzicii goth din America. Pana acolo mai e drum lung, dar cu siguranta Nika se afla pe drumul cel bun.
Recomandari: Nu este un album facil, recomandandu-se mai degraba ca fiind o auditie croita special pentru aceia care stiu sa deguste niste sunete de synth cat se poate de infricosatoare, dublate de o voce cu adevarat impunatoare. Asadar doar pentru cei care au experimentat vreodata sound-uri aflate intre goth si pop. A se evita ascultarea acestui disc dupa lasarea serii: poate fi mai eficient decat patru filme horror vazute unul dupa altul!
Rezultat: Habar n-am daca povestea cum ca Nika ar fi fost crescuta „de lupi” e folosita doar ca o hiperbola sau nu. Cert e ca vocea de opera a cantaretei combinata cu sunete de sytnh din categoria abstract si apocaliptic fac ca acest material sa fie unul iesit din tipare. Iar daca nu va sperie termeni ca electronic – goth sau dark – pop, exista sanse destul de mari sa va indragostiti iremediabil de lumea plina de note magice ale acestei soliste din America. Chiar daca zilele noastre sunt pline de clisee iar in domeniul muzical acest lucru e mai evident ca niciodata, din fericire exista si reversul medaliei. O sumedenie de artisti care pana ieri erau inclusi la gramada in „underground” reusesc sa devina dintr-o data accesibili, fara a-si pierde cu nimic din sarmul original. Am adus in discutie acest aspect deoarece acest disc demonstreaza ca linia dintre underground si accesibil este cat se poate de subtire. Poate fi usor catalogat prea experimental pentru cei in cautare de pop si prea accesibil pentru aceia care sunt in cautarea underground-ului cu orice pret.
Ce alta dovada mai e nevoie ca acest album poate fi incadrat in muzica dark decat ca prima piesa poarta numele de Night? Piesa care a fost extrasa si pe single este una din cele mai memorabile momente ale discului fiind bombardata de sunete curioase. O alta piesa care iese in evidenta inca din prima ascultare este Sea Talk, iar finalul Lightsick este o adevarata desfatare. Cel putin pentru aceia care iubesc finalurile neasteptate, categorie din care face parte si subsemnatul. Asadar dupa un album in care majoritatea arsenalului de aranjamente sonore se zbate undeva intre coloana sonora a unui film horror si goth-ul promovat de unele formatii proeminent europene care reprezinta acest stil, finisul este completamente nebun. Un pian aproape de genul celor folosit de croonerii adevarati coloreaza paleta sonora a ultimei melodii si te lasa in ceata. Unde ar putea merge mai departe Zola Jesus?
Desigur o buna parte a sarmului etalat de Zola Jesus e impregnat de voce. Una care aduce a Siouxsie Sioux sau Liz Fraser (Cocteau Twins), pe alocuri. Unii s-au grabit deja sa numeasca Zola Jesus drept noua printesa a muzicii goth din America. Pana acolo mai e drum lung, dar cu siguranta Nika se afla pe drumul cel bun.
Recomandari: Nu este un album facil, recomandandu-se mai degraba ca fiind o auditie croita special pentru aceia care stiu sa deguste niste sunete de synth cat se poate de infricosatoare, dublate de o voce cu adevarat impunatoare. Asadar doar pentru cei care au experimentat vreodata sound-uri aflate intre goth si pop. A se evita ascultarea acestui disc dupa lasarea serii: poate fi mai eficient decat patru filme horror vazute unul dupa altul!
Comentarii
Trimiteți un comentariu